خوب نوشتن

خوب نوشتن ، یعنی نوشتن درباره ی چیزی که گفته نمی شود. (کاترین آن جونز)

متاسفانه گاهی فیلمنامه نویسی را با مقاله نویسی اشتباه می گیریم و سرانجام فیلمی ساخته می شود پر از حرفهای فلسفی و پندهای اخلاقی، اما بدون قصه و بدون جذابیت.

فیلمنامه ی خوب، نوشته ای است تصویری ، جذاب ، پر حادثه ، متحرک و... نه صرفا بیان اندیشه های فیلمنامه نویس !

....

آناهیتا مستاجران

/ 3 نظر / 4 بازدید

به عقیدة من ، فیلم‌نامه نویس اگر بخواهد پیامهای حسی داستانش را به کارگردان منتقل کند فقط محدود به نوشتن دیالوگ و داستان ماجرا نیست. اگر چند که این نوع پیام رسانی محدودیت‌های فراوانی دارد. نورپردازی ،‌ گریم ، موسیقی و موقیعت ، حرکت دوربین و فنون فیلمبرداری نقش بسزایی در ایجاد حس و منتقل کردن پیام دارد. فیلم‌نامه نویس می تواند در خلال نوشتن داستان فیلم به این نکات اشاره کند. البته این روش برای فیلم‌نامه نویسان با تجربه و کارکشته میسر است. نوشتن فیلم‌نامه به این روش به دوگونه میسر است یا باید در فضایی باشیم که شبیه به جایی باشد که داستان فیلم در آنجا اتفاق می افتد یا قدرت تخیل خوبی داشته باشیم که بتوان به مقصود موردنظر رسید. در کل به نظرم گماردن این روش در نوشتن فیلم‌نامه برای نویسندة آن ضروری است و در مرحلة ساختن فیلم، کارگردان بعد از درک محتوا فیلم‌نامه در حین عملی ساختن بر حسب نیاز آن، به تغییرات دست بزند.

محمد ارمیا

با درود فراوان . اگه یادتان باشد، دوشب پیش راجب فیلمنامه و اینکه در فیلم‌نامه؛ زوایا ، حرکات ،‌ فوکوس و زوم بیان می شود. بحث‌ام در مورد مفهوم در قالب حسی که نوع جابجایی و موقعیت دوربین به مخاطب منتقل می کند، است. (البته شما در وبلاگتان به این مسئله به نوعی اشاره داشته‌اید: در فیلمنامه نویسی ، بهترین راه برای انتقال مضمون ، درگیر کردن عاطفه و احساس مخاطب است، و نه پیام و موعظه دادن. ( کاترین آن جونز ) پیام و محتوا در فیلمهای معناگرا صرفا در دیالوگها نیست و اینکه یک پیامی را در چند خط دیالوگ و به قول منتقدان ، همینجور واضح ، مستقیم و بدون شکل و آرایش به مخاطب ارائه شود. (ادامه در قسمت بعدی نظرات درج شده است.)