تکنیک های فیلمنامه نویسی - Scriptwriting Styles

نکاتی کوتاه در نوشتن فیلمنامه های بلند. آناهیتا مستاجران

اغلب دارای ایده های یک خطی و کوتاه هستیم  و می خواهیم آنها را تبدیل به فیلمنامه کنیم. اما انگار یک چیزی کم است.

نمی دانیم دقیقا  چه بنویسیم.  نمی دانیم از کجا شروع کنیم  و به کجا ختم نماییم.  یک صفحه ی سفید برای تایپ  روبرویمان است و گویی قرار است کوه پیمایی کنیم و تا قله بالا رویم و از همان ابتدا،  قله را دست نیافتنی می بینیم.

اما اینطور نیست. هر قله ای به هر حال دست یافتنی میشود اگر کمی خلاقیت را چاشنی کفشهای خود کنید ! 

و در اما در مورد فیلمنامه :

مثلا  فرض کنید شما چند ایده ی اولیه و خام دارید که غیر قابل تبدیل به فیلمنامه  هستند.  اسم آنها را  A و B  می گذاریم.   

این دو ایده در ظاهر هیچ ربطی به هم ندارند و هر کدام هم کمی ناقص هستند. و چون نمی توانید هیچکدام از این ایده ها را به سرانجام برسانید هر دو را رها می کنید و به دنبال یک ایده ی خیلی توپ می گردید و .... این دور باطل تمام نمیشود !

اما به راحتی می توانید با کمی خلاقیت،  از دل A و B یک اتفاق جدید به نام C  بیرون بیاورید.

C در واقع پلی است که دو حالت A  و B  را  به هم پیوند می دهد و می تواند عناصر خوبی برای پردازش  یک داستان جدید با امکانات وسیع تری برای شما فراهم نماید.

مثلا ایده ی A ، در مورد سارا است که  وارد شهری شده و کیف پول و تمام مدارکش را  گم کرده.

ایده ی  B نیز در مورد بهمن  است که پشت کنکور مانده و اگر اینبار هم قبول نشود باید دو سال به سربازی برود و مشکلاتی برایش پیش می آید. 

حال اگر دقت کنید به ظاهر هیچ رابطه ای بین ایده ی  A و  B نیست.اما می شود با کمی خلاقیت این دو ایده را به هم پیوند داد،  و از دل آنها، یک داستان سومی به نام C بیرون آورد.

هر گاه دفترچه ی ایده های شما ، پر شده  اما هیچکدام نمی توانند به سرانجام برسند بگردید به دنبال تلفیق A و B  ها تا به C برسید.

 

 

(آناهیتا مستاجران ) 

هرگونه استفاده از مطالب این وبلاگ،  تنها با ذکر نام وبلاگ و نویسنده، امکان پذیر است.



موضوع مطلب :