تکنیک های فیلمنامه نویسی - Scriptwriting Styles

نکاتی کوتاه در نوشتن فیلمنامه های بلند. آناهیتا مستاجران

 

در یک فیلمنامه ، عنصری که باعث ساختن داستان می شود "یک شخصیت" است.

این شخصیت می تواند یک آدم باشد یا یک ماشین اسقاطی،  یا یک مارمولک یا یک درخت، یا همه ی اینها باهم جمع شده اند و قصد دارند داستان شما را جلو ببرند.

شما بعنوان  فیلمنامه نویس و کسی که قرار است روایتی را به پیش برد ، باید بتوانید خودتان را جای تک تک این کاراکترها قرار دهید .

اما خب طبیعی ست که شما هرگز درخت یا مارمولک نبوده اید و نمی دانید در ذهن یک مارمولک چه می گذرد و یک درخت چطور به دنیا نگاه می کند!  

اینجاست که یک عنصر کلیدی به نام "خلاقیت نویسنده " وارد میدان می شود و  این کلیدی ست که هر قفل بسته ای را می گشاید.

نویسنده ی خلاق، می تواند با این قدرت بیکرانش ، وارد بدن یک درخت بشود و از جانب آن درخت،  دنیا رانگاه  و درک کند، و در نتیجه داستانی را از زاویه ی دید آن درخت بنویسد.

همیشه وقتی به کاراکترهای فیلمنامه تان فکر می کنید، از خودتان سوال کنید اینها چطوری فکر می کنند؟ دنیایشان را چگونه می بینند ؟ اگر فلان اتفاق برایشان بیفتد چه واکنشی خواهند داشت ؟  و ...غیره...

از این روش نه تنها در فیلمنامه های فانتزی و تخیلی،  بلکه در فیلمنامه های بر پایه ی رئال نیز می توانید استفاده کنید، و ضمن اینکه منابع تحقیقاتی خود را دارید ، از خلاقیتتان نیز در پیش برد داستان بهره بگیرید. 

....

( آناهیتا مستاجران)

هرگونه استفاده از مطالب این وبلاگ،  تنها با ذکر نام وبلاگ و نویسنده، امکان پذیر است.



موضوع مطلب :