تکنیک های فیلمنامه نویسی - Scriptwriting Styles

نکاتی کوتاه در نوشتن فیلمنامه های بلند. آناهیتا مستاجران

هنر فیلمنامه نویسی ، شبیه به رقص است.  رقصنده ای که در آن ِ واحد باید هزاران نکته ی ریز و درشت را رعایت کند  تا یک رقص خوب را به معرض نمایش بگذارد،  در حالیکه ببینده ی رقص متوجه ی تلاش طاقت فرسای رقصنده نمی شود و فقط یک رقص زیبا را تماشا می کند و لذت می برد.

فیلمنامه نویسی نیز به همین گونه است. باید در آن ِ واحد، تمام ِ رمز و رموز نوشتن  را به کار ببرید تا بتوانید فیلمنامه ی خوبی داشته باشید.

از نحوه ی نگارش صحیحِ فیلمنامه گرفته تا نداشتن غلط های املایی و تایپی ، از شخصیت پردازی های قوی گرفته تا نوشتن سکانس هایی که رابطه ی علت و معلولی قوی دارند،    از پرداختن به موتیف ها و جزییات بسیار ریز اما مهم گرفته تا بنا کردن یک ساختمان عظیم کلی به نام فیلمنامه، از نوشتن دیالوگ هایی که هم اطلاعات می دهد و هم زیر متن است گرفته تا ننوشتن دیالوگ های کلیشه ای و رو ،  خلاصه همه و همه را باید شبیه یک رقصنده ی حرفه ای به طور همزمان رعایت کنید تا چشم انداز خوبی برای مخاطبانتان فراهم نمایید. 

غفلت از هر کدام ، باعث افت ِ کیفیت ِ فیلمنامه ی شما خواهد شد.

اما به خاطر بسپارید که این امر میّسر نیست مگر اینکه شبیه رقصنده ای  که حرفه  ای شده ، هزار بار زمین بخورید و بازهم بلند شوید تا در نهایت  بهترین رقص را عرضه کنید....

این یعنی بازنویسی ، بازنویسی ، بازنویسی و ... بازهم  بازنویسی های خسته کننده اما نتیجه بخش !

( آناهیتا مستاجران )



موضوع مطلب :