تکنیک های فیلمنامه نویسی - Scriptwriting Styles

نکاتی کوتاه در نوشتن فیلمنامه های بلند. آناهیتا مستاجران

جاده ی دو طرفه !
ساعت ۱۱:٥٥ ‎ب.ظ روز ٢٤ فروردین ۱۳٩٤  کلمات کلیدی:

 

مسیر فیلمنامه نویسی را شبیه به یک جاده ی دو طرفه ( رفت و برگشتی ) ببینید.

در چنین جاده ای، همیشه امکان برگشتن به نقطه ی اول و شروع کردن از همان نقطه و ایجاد یک مسیر متفاوت تر از مسیر قبل، وجود دارد.

در فیلمنامه هیچ چیز وحی مُنزل نیست ، یعنی نباید فکر کنید مثلا چون در واقعیت فلان اتفاق رخ داده پس در فیلمنامه  هم باید رخ دهد. یا مثلا چون در واقعیت فلان اتفاق اصلا رخ نمی دهد ، پس نباید در فیلمنامه هم اتفاق بیفتد.

البته فراموش نکنید که شما در چارچوب ژانر فیلمنامه  آزادید از هر گونه خلاقیتی استفاده کنید، و چون از همان ابتدا به مخاطب فهمانده اید با چه نوع فضایی سروکار دارد، در نیتجه اتفاقاتی که در آن فضا رخ میدهد برای او قابل قبول خواهد بود.

اما به خاطر داشته باشید بازهم احتمال تغییرات جزئی یا کلی در هر لحظه وجود دارد ، حتی ممکن است لازم شود دوباره از نوشروع به پی ریزی کنید . 

کم کم به تجربه ی شما در این مسیر های رفت و برگشتی افزوده خواهد شد و آنگاه متوجه می شوید یک فیلمنامه ی خوب، بایستی غیر قابل پیش بینی باشد.

پس لطفا به جای جاده ی یکطرفه، از جاده ی دو طرفه برای حرکت در مسیر فیلمنامه نویسی استفاده کنید. جاده ای که هر وقت نیاز شد، بتوانید دور بزنید و به مسیر دیگری بروید.

 

 

(آناهیتا مستاجران )

هرگونه استفاده از مطالب این وبلاگ،  تنها با ذکر نام وبلاگ و نویسنده، امکان پذیر است.