تکنیک های فیلمنامه نویسی - Scriptwriting Styles

نکاتی کوتاه در نوشتن فیلمنامه های بلند. آناهیتا مستاجران

شخصیت های بد شانس ِ دوست داشتنی!
ساعت ۱٢:٢٢ ‎ق.ظ روز ٢٦ مهر ۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

 

اگر شخصیت اصلی فیلمنامه ی شما ، خیلی خوش شانس باشد ، اگر  همیشه  اوضاع بر وفق مرادش باشد، و اگر  دست به هر کاری که  می زند با موفقیت همراه باشد ، و اگر هیچ کسی با او دشمنی نداشته باشد، و اگر هیچ سدی جلوی راهش قرار نگیرد .... این یعنی که  شمای فیلمنامه نویس ،به احتمال زیاد،شخصیت اصی خود  را در تابوت گذاشته اید، و در حال فراهم آوردن مراسمِ تدفین او هستید!

اما بر عکس ، اگر شخصیت اصلی شما از زیرِ بارانِ بلایا  و تند بادِ حوادثِ سخت و  ناخواسته ، با هر جان کندنی که شده،  جان و روح سالم به در برد، آن وقت است که قصه ای خلق کرده ، چون مسیری را ساخته است،  و به اصطلاح، زنده است و نه ، مُرده!

کمی بدشانسی سر ِراهِ شخصیت قرار دادن ، او را دوست داشتنی تر می کند! 

...

( آناهیتا مستاجران )


 
ارتفاعِ فیلمنامه
ساعت ٥:٠۳ ‎ب.ظ روز ٢۳ مهر ۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

 

ارتفاع فیلمنامه ی شما چقدر است ؟ آیا اصلا ارتفاعی دارد؟ یا فقط یک نقشه ی دوبُعدی ست که روی کاغذ کشیده شده ؟

فیلمنامه یک اثر سه بُعدی است . یعنی به غیر از طول و عرض،  بایستی دارای  عمق  نیز باشد.

عمق بخشیدن به یک فیلمنامه همانطور که بارها و بارها اشاره شده ، نیاز به بازنویسی های مکرر دارد.

اما با چه ابزارهایی می توان به فیلمنامه عمق بخشید ؟

1- پیش نویس داستان زندگی شخصیت های اصلی را نوشتن ، و وارد کردن روح این گذشته در زمانِ حالِ شخصیت ها.

2- استفاده از موتیف های ظریف با حداقل دو بار تکرار و نتیجه گیری نهایی از موتیف در مرتبه ی سوم. 

3- کنار زدن لایه های سطحی نیازدراماتیک شخصیت، و نشان دادن لایه های عمیق تر  نیاز دراماتیک او.

4- تعداد سکانس هایی که همراه شخصیت اصلی هستیم باید بیشتر شود.

5- به کار بردنِ کمی طنز .

6- پرهیز جدی از "رو" نشان دادن داستان و نتیجه گیری های سریع و ساده . اجازه دهید مخاطب خودش به کشف ، و نتیجه گیری نائل آید. او باید عمق داستان را خودش ببیند نه اینکه شما برایش  تعریف کنید .

7- نشان دادن برخی رفتارهای روز مره ی معمولی در شخصیت ها. مثل غذا خوردن. حمام رفتن. خرید کردن و هر رفتار معمولی دیگری که هر شخصی در زندگیش روزانه انجام می دهد. ( اما به خاطر داشته باشید حتی از همین سکانسهای به ظاهر ساده هم می توانید بهره برداری های خوبی در جهت پیشبرد داستان انجام دهید . یعنی با یک تیر دو نشان بزنید !  )

...

( آناهیتا مستاجران )


 
کشف های جدید در راهند !
ساعت ۳:٤۸ ‎ب.ظ روز ٢٢ مهر ۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

 

بسیاری از نویسندگان دنیا چه آنها که در قید حیات نیستند چه آنها که هنوز مشغول نوشتن هستند ، عقیده دارند نویسدگی یعنی بازنویسی .

داستان شما از هیچ خلق می شود. قرار است شما داستانی را برای دیگران تعریف کنید در حالیکه هنوز خودتان هم چیز زیادی از این داستان نمی دانید. اما با به کار گیری فنون مختلف فیلمنامه نویسی از جمله شحصیت پردازی ، پیدا کردن نقاط فیلمنامه ، پیدا کردن یک شروع خوب،  ایجاد یک پیرنگ قوی و غیره.... مشغول نوشتن می شوید و تا آخر پیش می روید،  اما به احتمال 90 در صد نسخه ی اولیه ی فیلمنامه ی شما حرف زیادی برای گفتن ندارد و شاید هم نا امید کننده باشد.

اما دست از کار نکشید. نوشتن شما از حالا است که شروع شده ، و تا پیش از آن فقط داشتید مراحل مقدماتی را طی می کردید!

شما با هر بازنویسی، به کشف جدیدی می رسید و حتی ممکن به یک پیرنگ بهتری برسید و یا شخصیت اصلی شما کاملا عوض شود حتی ممکن است شخصیت شما در بازنویسی های بعدی، از یک مرد، تبدیل به یک زن شود یا برعکس...

پس ببینید که تا چه حد  بازنویسی مهم است ! ؟


 ( آناهیتا مستاجران. )