تکنیک های فیلمنامه نویسی - Scriptwriting Styles

نکاتی کوتاه در نوشتن فیلمنامه های بلند. آناهیتا مستاجران

متفاوت باشید
ساعت ۱٠:٢۱ ‎ق.ظ روز ۱٥ تیر ۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

 

دنیای امروز بسیار متنوع تر از 10  یا 20 سال پیش شده است. این تنوع،  قدرتِ انتخابِ مخاطب را  آنچنان بالا برده که رقابتی تنگاتنگ در همه ی عرصه ها ایجاد کرده . از جمله دنیای سینما.

در فیلمنامه ی شما راههای زیادی برای شخصیت ها و ماجراها وجود دارد تا داستان را به سرانجام برسانند. اما شما  به هیچ وجه ساده ترین و تکراری ترین آنها را انتخاب نکنید !

بلکه برعکس، در پی کشف جدیدترین  و بکر ترین مسیر ها برای حرکت روایت خود باشید.

لازمه ی این کار آن است که متفاوت فکر کنید.

متفاوت بنویسید. حتی نسبت به نوشته های قبلی خودتان !


(آناهیتا مستاجران )


 
مهندسی معکوس
ساعت ۱٢:٤٩ ‎ب.ظ روز ۸ تیر ۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

 

خیلی از دوستان می پرسند : چه کار کنیم که یه فیلمنامه ی خوب بنویسیم ؟

پاسخ من هر چند قطعی نیست اما امیدوارم کمی کاربردی باشد :

از مهندسی معکوس استفاده کنید.

یک فیلمِ خوب  را با دقت ببینید. به شیوه ی پردازش روایت آن توجه کنید . ببینید فیلمنامه به چه صورتی نوشته شده . شخصیت ها چگونه در دل ماجراها حرکت می کنند. چه مواقعی  باعث شوک در شما می شود ، چه مواقعی باعث تحسین شما می شود و  مهمتر اینکه در کجاها احساس می کنید اگر طور دیگری بود بهتر بود.

با دقت، ریز به ریز فیلمنامه را در ذهن خود تجزیه تحلیل کنید. سکانس به سکانس را بررسی کنید و دیالوگ ها را مورد قضاوت قرار دهید و هر کاری از این قبیل....یعنی مهندسی معکوس را به کار ببرید. 

 

با آرزوی بهترین ها :)

آناهیتا مستاجران

 


 
پرتاب موشک
ساعت ۱۱:۱٠ ‎ب.ظ روز ٦ تیر ۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

فیلمنامه نویسی شبیه پرتاب موشک به سمت کره ی ماه است ! 

باید محاسبه کنید که چه میزان سوخت برای حرکت موشک از زمین به سمت فضا و کره ی ماه نیاز دارید.   اگر  سوخت شما به اندازه ی کافی نباشد،  یعنی رها شدن میان زمین و  آسمان...

سوخت کافی برای هر فیلمنامه را پیرنگ اولیه ی داستان تامین  می کند. 

 فیلمنامه ی بدون پیرنگ صحیح چیزی بیش از اجرام سرگردان فضایی نیست...اما یک پیرنگ قوی، شما را تا کره ی ماه خواهد برد حتی اگر در نسخه های اولیه این اتفاق نیفتد اما در بازنویسی های بعدی بالاخره موفق خواهید شد. 

( آناهیتا مستاجران )