تکنیک های فیلمنامه نویسی - Scriptwriting Styles

نکاتی کوتاه در نوشتن فیلمنامه های بلند. آناهیتا مستاجران

مخاطب
ساعت ٦:٥٧ ‎ب.ظ روز ۳٠ اردیبهشت ۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

 فیلمنامه ی شما نباید طوری نوشته شود که مخاطب احساس کند به شعورش توهین شده است. 

همیشه خود را جای مخاطب بگذارید و ببینید اگر شما با چنین فیلمنامه ای مواجه می شدید چه احساسی داشتید؟

آیا خوشتان می آمد ؟ و یا از اینکه هوش و ذکاوت شما را نادیده گرفته اند ناراحت می شدید ؟

سعی کنید در نوشتن  سکانس به سکانس و دیالوگ به دیالوگ این مورد را مد نظر داشته باشید. 

هیچگاه مخاطب را دست کم نگیرید .

 

( آناهیتا مستاجران)




 
نگارش فیلمنامه
ساعت ۱۱:۱٠ ‎ب.ظ روز ٢۱ اردیبهشت ۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

 

متن فیلمنامه ی شما علاوه بر اینکه روایت را به بهترین نحو ممکن بیان می کند،می بایست دارای یک ویژگی بسیار مهم دیگری  هم باشد و آن نگارش صحیح است.

نگارش صحیح  با بازنویسی های مکرر به دست می آید.

استفاده از نشانگر هایی مثل کاما ( ویرگول) ، نقطه ، علامت سوال و گاه علامت تعجب، برای درک بهتر مفهوم جمله مهم است.

سعی کنید تا می توانید  مختصر  اما مفید بنویسید. تعداد لغاتی که به کار می برید را کم کنید اما در عین حال مفهوم جملات را زیادتر کنید.

فاصله ی بین هر سطر تا سطر بعدی را بیش از یک فاصله در نظر بگیرید تا چشم خواننده را خسته نکند.

اگر فرصت کافی دارید، پس از اتمام متن نهایی سعی کنید چند روزی سراغ فیلمنامه نروید و بعد از چند روز دوباره شروع به بازنویسی کنید. در این صورت بسیاری از اشکالات تایپی خود را متوجه خواهید شد طوریکه قبلا متوجه اش نمی شدید.

از شرح صحنه های طولانی پرهیز کنید. جزیات زیادی هستند که زیاد هم مهم نیستند اما گاه بیش از اندازه به آن می پردازید و باعث ایجاد خستگی در خواننده ی فیلمنامه می شود. یادتان باشد حتی کمی خستگی و احساس سر رفتن حوصله ی خواننده ، یعنی یک قدم نزدیک شدن به سمت شکست فیلمنامه. 

نگارش فیلمنامه را دست کم نگیرید !


( آناهیتا مستاجران )


 
فیلمنامه ی بلند
ساعت ٦:۳٤ ‎ق.ظ روز ۱۳ اردیبهشت ۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

دوستان خوب و نازنینم ، ممنون از همه ی پیامهامتون و مطمئن باشید سر فرصت دوستانی که فیلمنامه فرستادن رو راهنمایی خواهم کرد. اما نکته ی مهم : مطالب این ویلاگ فقط در مورد فیلمنامه نویسی بلند ( 90 و بیش از 90 دقیقه ) هست و نه فیلمنامه های کوتاه.

با توجه به اینکه فیلمنامه نویسی بلند در کشور ما به شدت ضعف داره و مشکلات زیادی در پردازش روایت گرفته تا شخصیت ، در اونها دیده می شه ، هدفم این هست که در حد توان خودم ، نسل جدیدی که علاقه مند و مستعد به نوشتن فیلمنامه های بلند هستند رو راهنمایی کنم تا  آینده ی سینمای قصه پرداز ما ، بهتر از گذشته باشه و در آینده فیلمنامه نویسانی  داشته باشیم که با قلمی توانا و ذهنی خلاق، صنعت سینما رو از این ورشکستگی نجات داده  و  شاهد فیلمهایی باشیم که ارزش یکی دو ساعت وقتی که برای دیدنشون می ذاریم ، داشته باشن .

با احترام و عشق و انرژی مثبت و آرزوهای خوب...  :)


 
ایده ها از کجا می آیند ؟
ساعت ۱:٥۱ ‎ب.ظ روز ۳ اردیبهشت ۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

ایده ها همه جا هستند و به راحتی قابل دسترس شما،  اما دیدن آنها نیاز به چشم دیگری دارد.

بهتر است به غیر ممکن هایی که می توانست وجود داشته باشد فکر کنید تا به ایده های تازه و بکر برسید. 

ذهن تان را از تمام کلیشه ها خالی کنید تا  فضای بیشتری برای دریافت ایده های جدید و غیر تکراری داشته باشد.

افکارتان را آزادانه  به پرواز در آورید تا بتوانید در سرزمین های جدید پرواز کنید .

با ذهن بسته و با تقلید از دیگران شاید یکی دوبار موفق شوید اما همیشه نه.

خودتان را باور داشته و مطمئن باشید ایده های نو در اتظار شما هستند فقط باید با چشم دیگری به دنبالشان بگردید.


( آناهیتا مستاجران )