تکنیک های فیلمنامه نویسی - Scriptwriting Styles

نکاتی کوتاه در نوشتن فیلمنامه های بلند. آناهیتا مستاجران

زیر متن
ساعت ٤:٢۳ ‎ب.ظ روز ۱۸ اسفند ۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

شنیدنِ ناگفته ها ، خواندنِ نانوشته ها، یا به اصطلاح زیر متن ها، در دیالوگ های شخصیت های شما ، باعث ارتقاء سطح فیلمنامه می شود.

زیر متن یعنی بین دو جمله ای که شخصیت بیان می گوید،یک جمله ی نامرئی نهفته است که در واقع همان جمله ای ست که مخاطب باید متوجه شود. ...
یک زیر متن خوب ، دیالوگی ست که پر از حرفهای معنا دار که در قالب واژه نمی گنجد.
اگر از همان ابتدا، شخصیت های مثبت یا منفی فیلمنامه ی خود را به گونه ای طراحی کنید که توانایی گفتن زیر متن را داشته باشند، می توانید از این تکنیک برای کیفیت بخشیدن به دیالوگ نویسی استفاده کنید.
لازم نیست شخصیت شما حتما یک آدمِ کتاب خوان یا نویسنده یا پژوهشگر باشد، حتی اگر شخصیت شما یک آدم بیسواد است و در طول عمرش دست به هیچ کتابی نزده، بازهم می تواند زیر متن خوبی بگوید به شرطی که از شعور کافی برخوردار باشد و بتواند در مواقع ِ به جا، با یک ضرب المثل یا یک جمله ی عامیانه، زیر متن خوبی را بیان کند.
همانگونه که گفته شد این شخصیت حتما قرار نیست مثبت باشد، بلکه یک آنتاگونیست یا یک ضد قهرمان هم می تواند زیرمتن های خودش را داشته باشد.

....

( آناهیتا مستاجران)

هرگونه استفاده از مطالب این وبلاگ،  تنها با ذکر نام وبلاگ و نویسنده، امکان پذیر است.


لینک فیسبوک تکنیک های فیلمنامه نویسی