تکنیک های فیلمنامه نویسی - Scriptwriting Styles

نکاتی کوتاه در نوشتن فیلمنامه های بلند. آناهیتا مستاجران

سیب . انار . یا بر عکس
ساعت ٤:٠٦ ‎ب.ظ روز ٢۳ دی ۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

اگر درخت سیب بکارید ، میوه ی شما سیب خواهد بود، نه انار! 

اگر می خواهید انار داشته باشید ، باید درخت انار بکارید و پرورش دهید.

همانطور که غیر ممکن است با پرورش درخت سیب ، بتوانید انار بچینید ، این هم غیر ممکن است در فیلمنامه ای با پردازش یک روایت بی ربط ، میوه ی مورد نظر را بچینید.

یادتان باشد همه ی اتفاقات در فیلمنامه ی شما باید دست به دست هم دهند ، تا میوه  نهایی که همان پایان فیلمنامه است را در اختیار شما قرار دهد، حتی اگر می خواهید فیلمنامه ای با پایان باز بنوسید یا حتی چندین پایان !

اما خوشبختانه، فیلمنامه  مثل درخت نیست که نشود در میانه ی راه ، میوه ی آن را تغییر داد و یا تنه و روایت پردازی آنرا عوض کرد. 

گاهی شما پس از نسخه ی اولیه فیلمنامه تان،  یا حتی در میانه ی راه، به این نتیجه می رسید که بهتر است از درخت سیبی که پرورش داده اید ، انار بچینید ، در این صورت بر می گردید  و روند روایت را به گونه ای دیگر بازنویسی می کنید تا به میوه ی انار برسید. یا بر عکس ! 

سیب یا انار ، انتخاب با شماست.

فقط مراقب باشید ، همان درخت را بکارید نه درختی دیگر. 


( آناهیتا مستاجران )

هرگونه استفاده از مطالب این وبلاگ،  تنها با ذکر نام وبلاگ و نویسنده، امکان پذیر است.


 
اینها چطوری فکر می کنند ؟
ساعت ٩:٠٠ ‎ق.ظ روز ۸ دی ۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

 

در یک فیلمنامه ، عنصری که باعث ساختن داستان می شود "یک شخصیت" است.

این شخصیت می تواند یک آدم باشد یا یک ماشین اسقاطی،  یا یک مارمولک یا یک درخت، یا همه ی اینها باهم جمع شده اند و قصد دارند داستان شما را جلو ببرند.

شما بعنوان  فیلمنامه نویس و کسی که قرار است روایتی را به پیش برد ، باید بتوانید خودتان را جای تک تک این کاراکترها قرار دهید .

اما خب طبیعی ست که شما هرگز درخت یا مارمولک نبوده اید و نمی دانید در ذهن یک مارمولک چه می گذرد و یک درخت چطور به دنیا نگاه می کند!  

اینجاست که یک عنصر کلیدی به نام "خلاقیت نویسنده " وارد میدان می شود و  این کلیدی ست که هر قفل بسته ای را می گشاید.

نویسنده ی خلاق، می تواند با این قدرت بیکرانش ، وارد بدن یک درخت بشود و از جانب آن درخت،  دنیا رانگاه  و درک کند، و در نتیجه داستانی را از زاویه ی دید آن درخت بنویسد.

همیشه وقتی به کاراکترهای فیلمنامه تان فکر می کنید، از خودتان سوال کنید اینها چطوری فکر می کنند؟ دنیایشان را چگونه می بینند ؟ اگر فلان اتفاق برایشان بیفتد چه واکنشی خواهند داشت ؟  و ...غیره...

از این روش نه تنها در فیلمنامه های فانتزی و تخیلی،  بلکه در فیلمنامه های بر پایه ی رئال نیز می توانید استفاده کنید، و ضمن اینکه منابع تحقیقاتی خود را دارید ، از خلاقیتتان نیز در پیش برد داستان بهره بگیرید. 

....

( آناهیتا مستاجران)

هرگونه استفاده از مطالب این وبلاگ،  تنها با ذکر نام وبلاگ و نویسنده، امکان پذیر است.


 
شخصیت و دریا ...
ساعت ۱:٢٢ ‎ق.ظ روز ۳ دی ۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

 

 


1- شخصیت فیلمنامه تان را خوب طراحی کنید .

2- به او یک نیاز بدهید و سپس هدفی را برایش انتخاب کنید تا نیازش را بر طرف سازد.

3- او را در دریایی از موانع قرار دهید که به این آسانی هم نتواند به هدفش برسد .

4- اگر این شخصیت، خوب طراحی شده باشد ، راهش را پیدا خواهد کرد.


...

آناهیتا مستاجران 

لینک فیسبوک تکنیک های فیلمنامه نویسی