تکنیک های فیلمنامه نویسی - Scriptwriting Styles

نکاتی کوتاه در نوشتن فیلمنامه های بلند. آناهیتا مستاجران

let it go
ساعت ٤:٢٦ ‎ق.ظ روز ٢۸ فروردین ۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

 

در سایت همه چیز درباره فیلمنامه  تحلیل ترانه ی فیلم Frozen  برنده ی اسکار

2014 را می توانید مطالعه نمایید.

ترجمه و نگارش : آناهیتا مستاجران


 
رو دست خوردن !
ساعت ۸:۱٩ ‎ق.ظ روز ٢٧ فروردین ۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

باور کنید یک فیلمنامه ی خوب ، چیزی نیست جز یک قصه ی خوب و غیر قابل پیش بینی ،  نه یکسری شعار و نصیحت های پدارنه یا مادرانه در قالب داستانهای کلیشه ای و تکراری که انگار سری دوزی شده اند ! 

99 درصد از مردم برای تفریح و  لذت بردن، فیلمی را تماشا می کنند و نه برای شنیدن شعار و نصیحت. 

همه ی ما به قصد گریز از جهان واقعیت، فیلمی را تماشا می کنیم و انتظار داریم  لحظاتی که با فیلم همراهیم ، لحظاتی مفرح و پر هیجان باشد. ما به شدت دوست داریم که از فیلمی که می بینیم رو دست بخوریم و آنچه حدس زدیم  اشتباه از آب در آید.

هر چند اصولا در جهان واقعی ، مردم از رو دست خوردن خوششان نمی اید اما دنیای سینما تنها جایی است که رودست خوردن و غافلگیر شدن در آن ، لذت بخش است...

پس از همین حالا تمام کلیشه ها را به تاریخ بسپارید و مغزتان را ارتقا بخشید و  سعی کنید با قدرت بیکرانِ خلاقیتتان، داستانهای جدیدی خلق کنید .داستهایی که مردم از آن رو دست بخورند !

( آناهیتا مستاجران)

 


 
میخ و میخکوب
ساعت ۱٠:۳٧ ‎ب.ظ روز ۱۸ فروردین ۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

هر آنچه از قوانین ساختار سه پرده ای کلاسیک در نوشتن فیلمنامه گفته  شده، و هر میران تاکیدی که بر رعایت این قوانین شده است ، فقط و فقط به یک منظور است :

به منظور جذاب تر کردن فیلمنامه  و دیگر هیچ ! 

قرار نیست مخاطب ، فیلمنامه را آنالیز کند تا ببینید آیا واقعا از سنترپونیت( نقطه ی مرکزی) استفاده کرده اید یا نه . یا مثلا نقطه ی عطف اول در کجای فیلمنامه رخ داده و یا چه زمانی قهرمان وارد مرحله ی گره گشایی شده است و ....غیره !

اما رعایت این قوانین، و دانستن آنها باعث می شود فیلمنامه ی شما به یک فیلم خوب و جذاب و دیدنی تبدیل شود، فیلمی که مخاطب را روی صندلی میخ کوب  کند نه اینکه میخی باشد بر روی صندلی اش !

مراقب باشید فیلمنامه ی شما تبدیل به میخ نشود ، بلکه میخ کوب کند ...!!!


((آناهیتا مستاجران ))