تکنیک های فیلمنامه نویسی - Scriptwriting Styles

نکاتی کوتاه در نوشتن فیلمنامه های بلند. آناهیتا مستاجران

پیرنگهای فرعی لازم است.
ساعت ۱:٤۱ ‎ق.ظ روز ۱٩ مهر ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

هر فیلمنامه ای به هر حال از یک ایده یا یک شخصیت پردازی خاص، یا یک پیرنگ  خوب ، یا حتی یک نقطه ی خیلی مبهم شروع می شود. قطعا ایده های بدیع و تازه در شکل گیری یک فیلمنامه ی خوب موثر است اما... 

اما برای استحکام بخشیدن به یک فیلمنامه با ساختار کلاسیک، تنها  یک پیرنگ کافی نیست و بایستی حداقل یک پیرنگ فرعی دیگر نیز وارد روایت کنید.

ایجاد پیرنگ های فرعی در دل پیرنگ اصلی که راهکاری برای پیشبرد قصه ی اصلی باشد، باعث می شود فیلمنامه ی شما از حالت یکنواختی و یکراست بودن ،خارج شده و فیلمنامه  از خطر داشتن فضاهای خالی که به اجبار با موسیقی و صحنه های کش دار ، پر می شود ، رهایی یابد.

( آناهیتا مستاجران )


 
......
ساعت ۱:۳٤ ‎ق.ظ روز ۱٩ مهر ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

فیلمنامه ی "تابستان سام" نوشته ی " آناهیتا مستاجران "
برنده ی دیپلم افتخار
در جشنواره ی بین المللی کودک ونوجوان
...
همیشه قدردان اساتیدم هستم و خواهم بود

یکی از لینکهای مشاهده ی خبر



 
script hook movie hook
ساعت ۱:۳٠ ‎ق.ظ روز ۱٩ مهر ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:
 
"The most important ten minutes of the script are the first. The most important ten minutes of the movie are the last."

~Dean Devlin
Producer of Independence Day

 

 
شخصیت 2
ساعت ۱٢:٠٥ ‎ق.ظ روز ٩ مهر ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

در هر فیلمنامه ای، عمق بخشیدن به  شخصیتها  چه قهرمان ، چه ضد قهرمان و حتی شخصیت های واسطه که صرفا برای پیشبرد روایت گاه حتی در حد یک پلان دیده میشوند، باعث عمیق تر شدن روایت شده و فیلمنامه  ی شما را از یک سطح کم عمق به سطوح عمیق تر بعدی می برد،  طوریکه لذت شنا کردن مخاطب در این دریای عمیق و زیبا که پر از حوادث دیدنی است، دو صدچندان می شود. اما... 

اما پیش شرط همه ی اینها ، در وحله ی اول عمق بخشیدن به شخصیت خودتان بعنوان فیلمنامه نویس است! 

دور شدن از آدمهای سطحی، ندیدن فیلمها و سریال های سطحی، نخواندن مطالب سحطی،  نشنیدن موسیقی های سطحی و غیره و غیره...شما را از سحطی بودن خارج می کند.

همچنین  کنکاش در جهان هستی،  کشف روابط علت و معلولی دنیا ، حدس زدن آنچه  که در هر حادثه ای از ذهن خدا می گذرد ، خواندن و شنیدن مطالب عمیق،   دیدن فیلمهای خوب و غیره و غیره...باعث رشد شخصیت شما بعنوان فیلمنامه نویس میشود.

اما در همه ی این لحظات به یاد داشته باشید که عمیق بودن، دلیلی بر غرور و رفتارهای ناشایست حتی با پست ترین آدمها نیز نمی شود.

مغرور شدن ، شما را از هر آنچه که می خواهید به آن برسید دور می کند.

باید بین "غرور " و "عزت نفس"  تفاوت قائل شوید.

هر چه فیلمنامه نویسان ما به لحاظ شخصیتی به درجات بالاتری از انسانیت و رشد برسند، قطعا فیلمنامه های بهتری نیز ارائه خواهند داد  و در نتیجه بخشی از مشکلات  سینمای ما از این حالت نا خوشایندی که با آن دست به گریبان است حل خواهد شد. البته بخشی ! 

( آناهیتا مستاجران )

 


 
...
ساعت ٤:٠٩ ‎ب.ظ روز ۳ مهر ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

فیلمنامه ی " تابستان سام" نوشته ی  "آناهیتا مستاجران"
جز 15 فیلمنامه ی برگزیده از میان 250 اثر ،
در جشنواره ی بین المللی فیلم کودک و نوجوان ،

....
با سپاس از همه ی اساتیدم و هر کسی که حتی در حد یک کلمه به من آموخت. امیدوارم با این وبلاگ بتوانم دِین خودم را  ادا کنم و آنچه  یاد گرفته ام را  خالصانه در اختیار دوستانم قرار دهم و یا  بتوانم به سوالات دوستاتم پاسخ دهم.

جهت مشاهده ی خبر  اینجا  را کلیک کنید.