تکنیک های فیلمنامه نویسی - Scriptwriting Styles

نکاتی کوتاه در نوشتن فیلمنامه های بلند. آناهیتا مستاجران

ضد قهرمان 2
ساعت ٦:٢۱ ‎ب.ظ روز ۳٠ تیر ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

ضدقهرمان ،یک روزی ، قهرمان بوده است. او حالا یک انگیزه ای قوی ( حداقل برای خودش) دارد که تبدیل به ضد قهرمان شده است .

 این انگیزه را کشف کنید و اجازه دهید ضد قهرمانتان  بر اساس انگیزه اش  در مقابل قهرمان بایستد و نه بر اساس دلسوزی شما برای قهرمان .  

( آناهیتا مستاجران ) 


 
کمدی 3
ساعت ٥:٠۸ ‎ب.ظ روز ٢٧ تیر ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

هر فیلمنامه نویسی ، واقف است که در فیلمنامه ها ی اکشنِ ماجراجویی ،  یا تریلر یا ملودرام و  سایر سبکها،  به قهرمانی نیازی دارد با مهارتهای خاص و حیرت انگیز،  تا  بتواند بر تمام موانعی که در طول مسیرش ایجاد می شود، یکی یکی غلبه کند،  اما چنین اصلی در فیلمنامه ی کمدی کاملا بر عکس است ! 

اچ.آر.دکوستا



 
کمدی 2
ساعت ۱٢:٥٦ ‎ق.ظ روز ٢٦ تیر ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

No matter what genre you write, it can benefit by writing better humor. Dramas, thrillers, mysteries, sci-fi's, and horror flicks all have some comedy in them

مهم نیست  چه ژانری می نویسید. هر ژانری می تواند رگه هایی از طنز  داشته باشد.

تمامی ژانرهای "درام - تریلر - معمایی - علمی تخیلی - وحشت و .... " ، همه و همه، مقداری درون مایه ی طنز  با خود دارند.

منبع : screenwritingu.com


 
روح طنز
ساعت ٦:۳۸ ‎ب.ظ روز ٢۳ تیر ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

Shakespeare wrote in Hamlet 

 Brevity is the soul of wit

شکسپیر در هملت می گوید :

کم گویی، روح ِ طنز است !


 
ملودی و هارمونی
ساعت ٩:٤۳ ‎ب.ظ روز ٢۱ تیر ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

از سری برنامه ی " درسهای سینما "  در بحث فیلمنامه ، سعید عقیقی

تفاوت بین فیلمنامه ی کلاسیک و فیلمنامه ی مدرن ، دقیقا شبیه به تفاوت بین ملودی و هارمونی است.  ملودی را ضرباهنگهای معین می توان با دست به روی میز زد و یا با آوا اجرا کرد، اما هارمونی چنین قابلیتی ندارد و بر روی یک ریتم به خصوصی قرار نگرفته. 

 


 
کمدی
ساعت ٦:۳٩ ‎ق.ظ روز ٢۱ تیر ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

 

A strong story without a lot of laughs is preferable to a weak story with three jokes per page

D.B. Gilles 

در نوشتن فیلمنامه ی کمدی به یاد داشته باشیم که
یک داستان قوی با خنده های کمتر، خیلی بهتر از یک فیلمنامه ی ضعیفی است که در هر صفحه ی آن چندین جوک نوشته شده باشد 

 



 
هر سکانس
ساعت ۳:۳۳ ‎ب.ظ روز ۱٥ تیر ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

برای نوشتن هر سکانس ، از وسط شروع کنید نه از اول.

از قسمت مهم شروع کنید نه از سلام و احوال پرسی. 

 برای غنی تر شدن هر سکانس، آنرا در ذهن خود از زاویه های مختفلی ببینید نه فقط از یک زاویه.

( آناهیتا مستاجران )

 


 
سکانس یک
ساعت ٦:٢۳ ‎ب.ظ روز ۱٠ تیر ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

بهترین شروع برای فیلمنامه یعنی به قلاب انداختن مخاطب.


 
دیالوگ
ساعت ٦:۱٠ ‎ب.ظ روز ٥ تیر ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

چند نکته در زمنیه ی دیالوگ نویسی :

الف _ وظیفه ی دیالوگ در فیلمنامه :
1- ارائه ی اطلاعات به مخاطب
2- معرفی شخصیت
3- بیان افکار ، احساسات و عواطف شخصیت
4- پیش برد پیرنگ داستان

ب _ دیالوگ موثر :
1- موجر . کوتاه
2- ساده . بدون غلو
3- متناسب با سن ، فرهنگ و در کل ویژگهای شخصیت
4- نامرئی بودن . عدم شعار گویی

ج _ راهکارهای مناسب برای نوشتن دیالوگ :
1- به گفتگوی آدمها ی مختلف با هم گوش دهید و بعد الگو سازی + خلاقیت شخصی
2- استفاده از استعاره ها در دیالوگ و نه بیان صریح
3- رفتن به لایه های عمیق شخصیت تا بتوانید دیالوگ آن شخص را در آورید.
4- تا جاییکه می توانید از دیالوگ استفاده نکنید. گفتن را به تاحیر بیندازید و در نهایت به شکلی غیر منتظره بگویید


( آناهیتا مستاجران )