تکنیک های فیلمنامه نویسی - Scriptwriting Styles

نکاتی کوتاه در نوشتن فیلمنامه های بلند. آناهیتا مستاجران

سازنده بنویسید
ساعت ۸:۳۳ ‎ق.ظ روز ۱٩ اسفند ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

 

هر آنچه از کلمات ساخته شده دارای قدرت زیادی ست. آنچنان قدرتی که می تواند مخرب باشد و ویران نماید ، یا بسازد و از نو آباد کند.

مخاطب فیلمنامه ی شما نیز در معرض این نیروی  شگفت انگیز قرار دارد. سعی کنید سازنده بنویسید حتی در ژآنر وحشت ، جنایی و جنگ.

کار آسانی نیست از پلیدی ها نوشتن اما به گونه ای سازنده....  سخت است که از دردها بنویسید و به درد آورید ، اما دردی سازنده  اما  شما دشواری راه را به جان بخرید و سازنده بنویسید، هر موضوعی که باشد حتی  انفجار بمب هسته ای آمریکا در هیروشیما.

 

یک فیلم خوب می تواند دنیای یک انسان  را به گونه ای سازنده متحول کند و  البته برعکس آن هم صادق است.


( آناهیتا مستاجران )


 
ضمیر ناخودآگاه
ساعت ٤:۳٤ ‎ب.ظ روز ۳ اسفند ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

خلق یک شخصیت  در فیلمنامه فقط به معنای خلق فیزیکی او نیست ، بلکه مهم تر از مشخصات فیزیکی ، درونیات، روحیات و از همه عمیق تر : ضمیر ناخودآگاه شخصیت شماست. 

این ضمیر ناخودآگاه جایی ست که به واسطه ی آن می توانید بسیاری از کنش و واکنش های شخصیت هایتان را برنامه ریزی کنید به گونه ای که در عین منطقی بودن ، غیرقابل پیش بینی هم باشند.  ( چه آنتاگونیست ها چه پروتاگونیست ها و  چه کاتالیزورها )

ضمیر ناخودآگاه جایی ست که با انبوه اطلاعات مواجه می شوید. هر آنچه در طی مسیر نوشتن به آن نیاز دارید ، به خوبی  در این مکان در دسترس شما قرار دارد.

به این ترتیب شخصیت های شما از یک تیپ ساده ی کم عمق، به لایه های درونی خودشان دست می یابند و همین لایه های درونی ست که شما را بعنوان نویسنده ،  راهنمایی می کند چه اتفاقاتی  در چه زمانی  رخ بدهند  یا نه .

( آناهیتا مستاجران )