تکنیک های فیلمنامه نویسی - Scriptwriting Styles

نکاتی کوتاه در نوشتن فیلمنامه های بلند. آناهیتا مستاجران

رقص و فیلمنامه
ساعت ۱۱:٠۳ ‎ب.ظ روز ٢۱ دی ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

هنر فیلمنامه نویسی ، شبیه به رقص است.  رقصنده ای که در آن ِ واحد باید هزاران نکته ی ریز و درشت را رعایت کند  تا یک رقص خوب را به معرض نمایش بگذارد،  در حالیکه ببینده ی رقص متوجه ی تلاش طاقت فرسای رقصنده نمی شود و فقط یک رقص زیبا را تماشا می کند و لذت می برد.

فیلمنامه نویسی نیز به همین گونه است. باید در آن ِ واحد، تمام ِ رمز و رموز نوشتن  را به کار ببرید تا بتوانید فیلمنامه ی خوبی داشته باشید.

از نحوه ی نگارش صحیحِ فیلمنامه گرفته تا نداشتن غلط های املایی و تایپی ، از شخصیت پردازی های قوی گرفته تا نوشتن سکانس هایی که رابطه ی علت و معلولی قوی دارند،    از پرداختن به موتیف ها و جزییات بسیار ریز اما مهم گرفته تا بنا کردن یک ساختمان عظیم کلی به نام فیلمنامه، از نوشتن دیالوگ هایی که هم اطلاعات می دهد و هم زیر متن است گرفته تا ننوشتن دیالوگ های کلیشه ای و رو ،  خلاصه همه و همه را باید شبیه یک رقصنده ی حرفه ای به طور همزمان رعایت کنید تا چشم انداز خوبی برای مخاطبانتان فراهم نمایید. 

غفلت از هر کدام ، باعث افت ِ کیفیت ِ فیلمنامه ی شما خواهد شد.

اما به خاطر بسپارید که این امر میّسر نیست مگر اینکه شبیه رقصنده ای  که حرفه  ای شده ، هزار بار زمین بخورید و بازهم بلند شوید تا در نهایت  بهترین رقص را عرضه کنید....

این یعنی بازنویسی ، بازنویسی ، بازنویسی و ... بازهم  بازنویسی های خسته کننده اما نتیجه بخش !

( آناهیتا مستاجران )


 
ایده نه ، پیرنگ !
ساعت ۱٠:٢۱ ‎ب.ظ روز ٢۱ دی ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

گاهی ایده را با پیرنگ اشتباه می گیریم و فکر می کنیم چون یک ایده ی عالی به ذهنمان رسیده پس حتما فیلمنامه ی خوبی خواهیم نوشت.

اما ایده ی خوب  فقط در حد یک جمله، زیباست !  و تنها چیزی که باعث تبدیل  ایده  ی خوب به فیلمنامه خواهد شد، یک پیرنگ اصلی قوی با لایه های زیرین تر پیرنگ،  و یا یک پیرنگ اصلی قوی و چند پیرنگ فرعی است. 

برای حرکت قوی فیلمنامه به سمت جلو ، به دنبال پیرنگ باشید ، به یک ایده ی خوب اکتفا نکیند چرا که قدرت زیادی برای حرکت به شما نخواهد داد .

( آناهیتا مستاجران )


 
Writing is difficult work
ساعت ۱:٤٥ ‎ب.ظ روز ۱۸ دی ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:


 
رای به وبسایت همه چیز درباره فیلمنامه
ساعت ۸:٢۸ ‎ب.ظ روز ۱٧ دی ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

جهت رای دادن به سایت " همه چیر درباره فیلمنامه " در جشنواره ی بهترین وبسایت ،
روی لوگوی سمت راست سایت مربوطه ، کلیک کنید و مراحل رای دادن را انجام دهید.


 
your hero is just a human
ساعت ۱٠:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱٥ دی ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

Don't escape your hero by a stupid protagonist or only a chance .let it think more and find a way even by mistake !

"Anahita Mostajeran " 

 


 
قلب فیلمنامه
ساعت ٩:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱٥ دی ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

بله ! در نهایت قرار است فیلمنامه ی شما خونی تازه به رگهای مخاطبانتان پمپاژ کند. اما قرار نیست تمام مفاهیم انسانی را یک جا و به طور شعار گونه به رگهای مخاطب پمپاژ کنید.

مفاهیم انسان دوستانه زیاد هستند. اما   Concept ( مفهوم کلی ) فیلمنامه ی شما نمی تواند بیش از یک یا دو مورد باشد.چرا که باعث شلختگی در فیلمنامه شده و مخاطب  این شلختگی را پس خواهد زد...... مراقب باشید !

( آناهیتا مستاجران )


 
قدم به قدم با قهرمان
ساعت ۳:٠۱ ‎ب.ظ روز ٩ دی ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

به هنگام نوشتن فیلمنامه های بلند، این نکته را به یاد داشته باشید که قهرمان داستان شما باید " آهسته  و به تدریج "   به سمت و سویی که قصد دارید ، برود.

قهرمان نمی تواند آن ره صد ساله ای که شما مد نظر دارید را یک شبه طی کند. بلکه باید دقیقا صد سال به او فرصت دهید تا به آن نقطه برسد.

اگر این فرصت را به او ندهید باور کردن آن برای مخاطب ، کار سختی می شود و مخاطب  نمی تواند با قهرمانِ داستانِ شما ،همذات پنداری کند.

برای اینکه مخاطب، درکِ درستی از قهرمان داشته باشد، نیاز دارد که  قدم به قدم با او گام بردارد حتی یک ره صد ساله را...

( آناهیتا مستاجران)